zaterdag 27 december 2014

Ouessantwol

Volgens mij heb ik hier een overjarig vliesje ouessantwol. Het ouessantschaapje is het kleinste schapenras dat we kennen.
De vlies die van zo'n schaapje afkomt weegt over het algemeen ongeveer 2,5 kilo. Wat de boer met deze vlies gedaan heeft is me een raadsel. Het is verschrikkelijke vies, het lijkt of het al meerdere keren nat geweest is.
Wat die ik met zo'n vliesje. Nou eerst maar wassen in handwarm water met een klein beetje handzeep. Niet wrijven naar beetje knijpen.
Spoelen en nogmaals met zeep en handwarm water de wol laten weken.

Ouessantwol is van karakter een heel fijne haar. Vaak vervilt het al op de rug van het schaapje, zeker als het vroeg in het voorjaar al erg warm is.
Gelukkig is dit vliesje wol niet vervilt en kan het na goed spoelen en drogen prima gekaard worden. Dan zie je ook meteen dat het heel dunne haren zijn.

Na het kaarden kan er dan mee gesponnen worden. Deze wol voelt super zacht aan en je kunt er een prima dun draadje van spinnen. Omdat de kwaliteit van dit vliesje best wel te wensen over laat spint het met wat onregelmatigheden. Maar aan het eind van de rit na het twijnen met een breimachinegaren hou ik toch een mooie vrij regelmatige draad over.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten