donderdag 14 mei 2015

Eerste Blakervelder hoeve biowol

Vorige week nam ik van de Blakervelder hoeve tijdens het schaapsscheren twee vlies wol mee. Een witte van het Franse vleesschaap  het Charollais schaap en een zwarte van de eigen schapen van de Blakervelder hoeve. 

De zwartbles wol spint heerlijk dus en inmiddels hangen de eerste strengen te drogen.
Deze wol zal tijdens de streekproductenmarkt van Leek de eerste zaterdag van juni worden gepresenteerd op onze kraam.  De wol wordt heerlijk dun gesponnen en kan op pen 3,5 worden gebreid en krijgt de naam Blakervelderhoeve biowol mee

De wol van het Charollaisschap is en blijft puzzelen. Ik heb een deel van de vacht, die behoorlijk smerig is, eerst licht gewassen, waardoor het ergste vuil eruit is. Het spinnen is een ander verhaal. De wol is heerlijk zacht, maar doordat er veel korte vezels in zitten knapt het snel tijdens het spinnen. Het kaarden van deze wol maakt het wel beter spinbaar, maar de kwaliteit  van deze wol vind ik matig, ondanks dat deze wol super zacht aanvoelt. Ik bezin me momenteel waarvoor het gebruikt kan worden. De wol rechts op de foto is van het Franse Vleesschaap.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten