dinsdag 14 augustus 2018

Een heel bijzondere ontmoeting


Op de streekproductenmarkt werd ik gevraagd om contact op te nemen met een 100 jarige uit Marum, die zijn hele leven al spint en nog steeds dagelijks achter het spinnewiel is te vinden.
's Avonds realiseerde ik me dat dit Piet moest zijn, de vriend van de moeder van mijn beste vriendin.
Vanavond heb ik een bezoek gebracht aan de krasse oudjes in Marum, om alle wol op te halen die daar gesponnen klaar lag.
Natuurlijk moest ik de spinnewielen bewonderen, en hoe bijzonder is het. Tegenwoordig spint Piet op een elektrisch spinnewiel. Eventjes wol ophalen is er natuurlijk niet bij. Doordat ik jarenlang de beste vriendin van de dochter was, maakte dat er natuurlijk veel meer te bespreken was.

Maar vooral veel te kijken waarbij de door Piet zelf geconstrueerde breimachines ware kunststukjes zijn. Hoe trots laat hij een zelf gebreide trui van schapenwol zien die hij erop heeft gemaakt.
Met de belofte dat hij de rest van zijn leven wol van mij krijgt om te spinnen verlaten we Marum met een auto vol gesponnen wol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten